Aktualności
Północny wylot trasy S7 z Warszawy – decyzja środowiskowa podpisana (odcinek Czosnów – Trasa AK)
Za najkorzystniejszy dla środowiska uznano wariant drugi. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności - inwestor może niezwłocznie rozpocząć przetarg. Prace planowane są na lata 2011-2013, wartość inwestycji wyniesie ok. 2,6 mld zł.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach budowy północnego wylotu z Warszawy trasy ekspresowej S7 podpisała dziś Aleksandra Atłowska, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie (RDOŚ). Za najkorzystniejsze dla środowiska - z analizowanych pięciu wariantów z podwariantami - uznano wariant II. Wydana dziś decyzja środowiskowa ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że inwestor może niezwłocznie rozpocząć przetarg. Realizacja inwestycji planowana jest na okres od lutego 2011 r. do grudnia 2013 r., a jej szacunkowa wartość wynosi 2,6 mld zł.
Wybrany wariant optymalnie chroni środowisko, bo choć przebiega przez fragment Kampinoskiego Parku Narodowego i obszar Natura 2000, to dzięki zabezpieczeniom nie będzie miał znaczącego wpływu na siedliska przyrodnicze – powiedziała Aleksandra Atłowska. Wybrany wariant drogi otrzymał pozytywne opinie: Państwowej Rady Ochrony Przyrody, Krajowej Komisji ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko, Dyrekcji Kampinoskiego Parku Narodowego. Zezwolenie na realizację inwestycji powinno być gotowe w listopadzie przyszłego roku – stwierdził Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki. Realizacja przedsięwzięcia planowana jest na okres od lutego 2011 r. do grudnia 2013 r. – dodał Wojciech Dąbrowski, dyrektor warszawskiej GDDKiA. Droga stanowić będzie wylot z realizowanej oraz projektowanej ekspresowej obwodnicy miasta.
Inwestycja planowana była od 30 lat, wpłynęło kilkaset protestów, jeszcze w czasie, kiedy – przed powołaniem RDOŚ w ubiegłym roku – decyzje środowiskowe wydawał wojewoda. Większość złożonych wniosków postulowała realizację wariantu II. Sprzeciw wobec niego budziła przede wszystkim obawa przed hałasem. Z uwagi na olbrzymie zainteresowanie społeczne, RDOŚ zapewniła szeroki udział społeczeństwa w konsultacjach decyzji - termin na składanie uwag i wniosków ogłaszany był trzykrotnie. W wyniku konsultacji ustalono, że na odcinku wysokiej zabudowy mieszkaniowej w rejonie Chomiczówki i Bemowa, aż do rejonu węzła z Trasą AK (węzeł „NS”), trasa poprowadzona zostanie w tunelach, zapewniających optymalną ochronę akustyczną.
Nowa droga - o długości 22,5 km - przebiegać będzie na terenie Warszawy w korytarzu zarezerwowanym w archiwalnych dokumentach planistycznych dla trasy N-S - wzdłuż wschodniej granicy Kampinoskiego Parku Narodowego. Nie naruszy spójności systemu przyrodniczego Warszawy. Powstanie osiem przejść dla zwierząt. Inwestycja prowadzona będzie częściowo istniejącym śladem S7. Trasa, mimo że przechodzi przez obszar Natura 2000, zajmie jedyne 0, 0037% jego powierzchni i dotyczyć będzie obszarów o niskiej wartości przyrodniczej. Droga nie naruszy także obszaru Natura 2000 „ Dolina Środkowej Wisły”, co jest istotne dla inwestora w związku z finansowaniem przedsięwzięcia ze środków unijnych.
Regionalny Dyrektor określił w decyzji przyrodnicze warunki realizacji przedsięwzięcia. Dotyczą one: wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, (np. zabezpieczenie cieków wodnych, drzew i krzewów); uwzględnienia w projekcie budowlanym budowy ekranów i wałów ziemnych przeciwhałasowych, przejść dla zwierząt, nowych nasadzeń wzdłuż drogi, zagospodarowania wód opadowych, wygrodzenia drogi siatką, a także wykonania analizy porealizacyjnej oraz prowadzania monitoringu przyrodniczego.
W ramach przedsięwzięcia planuje się w sumie budowę ośmiu węzłów drogowych: Czosnów, Palmiry, Kiełpin, Kolejowa, Wólka Węglowa, Janickiego, Gen. Maczka i NS. Odcinek Czosnów – Kiełpin (Łomianki) poszerzony zostanie o dodatkowy pas ruchu. Od węzła Kiełpin, S7 przebiegnie na zachód od terenów zabudowanych w Łomiankach i dalej – w pasie rezerwowanym dla trasy N-S. Inwestycja przebiegać będzie przez Bielany po zachodniej stronie cmentarza na Wólce Węglowej, a dalej między osiedlem Chomiczówka a Fortem Wawrzyszew. Następnie, na Bemowie, przejdzie wschodnim skrajem lotniska i dalej pomiędzy osiedlem Wrocławska a Fortem Bema - do projektowanego węzła z realizowaną obecnie drogą S-8 (Trasą Armii Krajowej). Na wysokości Kiełpina droga przebiegać będzie estakadą. Od węzła Kolejowa do rejonu ulicy Wóycickiego, w trzech miejscach będzie „podnoszona” dla przepuszczenia lokalnych ulic (Sierakowskiej i Wiślanej w Łomiankach oraz Estrady na Bielanach). Nad ulicą Wóycickiego oraz w węźle Janickiego również zaprojektowana zostanie estakada. Projekt przetnie ulice: Wólczyńską, Arkuszową, Kwitnącą, Księżycową, Piastów Śląskich, Powstańców Śląskich i Księcia Bolesława oraz sieć ulic dojazdowych na Chomiczówce.
Pliki do pobrania
-
Mapa północnego wylotu z Warszawy drogi ekspresowej S7 w kierunku Gdańska
3.44 MB
-
Stanowisko Państwowej Rady Ochrony Przyrody w sprawie wylotu drogi ekspresowej S7 z Warszawy na Gdańsk - 11.02.2008 r.
93.95 KB
-
Stanowisko Państwowej Rady Ochrony Przyrody w sprawie wylotu drogi ekspresowej S7 z Warszawy na Gdańsk - 13.03.2008 r.
135.96 KB
Podobne tematy
Newsletter
Najważniejsze informacje na temat pracy Wojewody i ważnych wydarzeń w województwie na Twój e-mail