- Urząd
- Dla Klienta
- Ochrona Danych Osobowych
- Usługi
- Cudzoziemcy
- Kontakt
- FORMULARZ KONTAKTOWY - ZADAJ PYTANIE
- Umów się na wizytę
- Aktualności
- Obywatelstwo
- Legalizacja pobytu
- Zezwolenia na pracę dla cudzoziemców
- Gdzie mogę złożyć wniosek o wydanie zezwolenia na pracę?
- Jakie dokumenty muszę złożyć?
- Jaką opłatę muszę wnieść?
- Ile czasu trwa wydanie zezwolenia na pracę?
- Tryb odwoławczy
- Podstawa prawna
- Formularze i wzory pism
- Kontakt
- Cudzoziemcy zwolnieni z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę
- Obowiązki pracodawcy po uzyskaniu zezwolenia na pracę
- Najczęściej zadawane pytania
- Zaproszenia
- Obywatele UE i członkowie ich rodzin
- Świadczenia pieniężne dla osób posiadających Kartę Polaka
- Wersje językowe
- FAMI
- Paszporty
- Polityka Społeczna
- Zarządzanie Kryzysowe
- Zdrowie
- Mandaty
- Aktualności
- Kontakt
Moje strony
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Ile czasu trwa wydanie zezwolenia na pracę?
Ile czasu trwa wydanie zezwolenia na pracę?
Decyzja w sprawie zezwolenia na pracę jest wydawana nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Czas oczekiwania na wydanie decyzji zależy od wybranego przez pracodawcę trybu składania wniosku.
Wybór przez pracodawcę TRYBU OBSŁUGI KOORDYNOWANEJ (Kliknij) zapewnia sprawniejszą realizację postępowań, a w konsekwencji szybsze wydanie zezwolenia na pracę.
W przypadku gdy pracodawca, po uprzednim umówieniu się na termin złożenia wniosku, złoży komplet dokumentów, a w sprawie nie będzie konieczności przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, istnieje możliwość odebrania decyzji w dniu składania wniosku.
Złożenie wniosku w TRYBIE OBSŁUGI NIEKOORDYNOWANEJ (Kliknij) może znacząco wydłużyć czas oczekiwania na wydanie decyzji.
Przypominamy, że czas oczekiwania na wydanie decyzji w sprawie zezwolenia na pracę wynika z przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego i zależy od indywidualnych okoliczności sprawy.
- zgodnie z art. 35 § 5 KPA do terminów załatwienia sprawy określonych w przepisach nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
- postępowanie jest wszczynane po złożeniu w przewidzianym terminie pozbawionego braków formalnych wniosku lub po uzupełnieniu tych braków zgodnie z wezwaniem, we wskazanym terminie.
- w trakcie prowadzonego postępowania , zgodnie z art. 7 KPA, z urzędu lub na wniosek stron podejmowane są wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli. Ponadto strona zostaje wezwana do uzupełnienia dokumentacji w terminie określonym w wezwaniu.
- z uwagi na znaczny wzrost wpływających wniosków o zezwolenia na pracę występują opóźnienia w rejestracji spraw do systemów informatycznych oraz w terminowym prowadzeniu postępowań administracyjnych, w związku z czym termin na podjęcie decyzji dla wniosku składanego poza trybem koordynowanym może ulec przedłużeniu.
Przykładowy czas oczekiwania na rozpatrzenie sprawy dla dwóch różnych wniosków:
Przykład 1:
Tryb obsługi koordynowanej |
|
Pracodawca wysyła zgłoszenie w celu umówienia wizyty poprzez formularz kontaktowy |
21 grudnia |
Urząd wysyła potwierdzenie wizyty wraz z instrukcją składania wniosku. |
24 grudnia |
Pracodawca w portalu praca.gov.pl składa prawidłowe i kompletne wnioski, spełnia warunki wydania zezwolenia |
2 stycznia |
Pracodawca w wyznaczonym terminie dostarcza do Urzędu podpisane wnioski wraz z kompletem załączników i innych wymaganych pism. |
4 stycznia |
Pracodawca odbiera sms z Urzędu z zaproszeniem do odbioru zezwoleń na pracę |
25 stycznia |
Przykład 2:
Tryb obsługi niekoordynowanej |
|
Pracodawca wysyła pocztą wniosek o zezwolenie na pracę, w którym brak informacji starosty, pomimo braku zwolnienia z niej |
2 stycznia |
Wniosek wpływa do kancelarii urzędu |
9 stycznia |
Urząd wysyła wezwanie do uzupełnienia braków formalnych |
8 lutego |
Wezwanie jest awizowane na poczcie |
14 lutego |
Pracodawca odbiera awizowane wezwanie |
25 lutego |
Pracodawca wysyła brakujące dokumenty, lecz bez informacji starosty powołując się na przesłankę zwolnienia w przypadku kontynuacji zatrudnienia po oświadczeniu |
10 marca |
Dokumenty wpływają do kancelarii Urzędu |
17 marca |
Urząd wysyła wezwanie do uzupełnienia braków materialnych (deklaracji ZUS potwierdzających spełnianie kryterium zwolnienia z informacji starosty) |
14 kwietnia |
Pracodawca odbiera wezwanie |
22 kwietnia |
Pracodawca wysyła brakujące dokumenty |
28 kwietnia |
Uzupełnienia wpływają do kancelarii Urzędu |
9 maja |
Pracodawca otrzymuje sms z Urzędu z zaproszeniem do odbioru zezwolenia |
7 czerwca |
Po zezwolenie zgłasza się nieposiadająca upoważnienia osoba podająca się za pracownika pracodawcy, pracownik odmawia wydania dokumentu |
10 czerwca |
Pracodawca prosi poprzez ePUAP o wysłanie zezwolenia pocztą |
10 czerwca |
Urząd wysyła zezwolenie |
14 czerwca |
Pracodawca odbiera list z Urzędu |
22 czerwca |
UWAGA: przykłady zawierają ilustracyjne terminy typowe dla prowadzonych postępowań, w obydwu przykładach Urząd zachował terminowość procedowania zgodną z KPA, czas oczekiwania na zezwolenie był znacząco różny, co pokazuje jaką ważną rolę ma aktywna współpraca wnioskodawcy z urzędem.