Pomoc dla niepełnosprawnych
Uwaga! To jest archiwalna wersja serwisu.

Zapraszamy do nowego serwisu Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie na portalu rządowym.

Zakłady aktywności zawodowej

Kto może ubiegać się o przyznanie statusu?

O przyznanie statusu zakładu aktywności zawodowej może ubiegać się: powiat, gmina oraz fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, zwana dalej „ organizatorem”, która utworzy wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostkę jeżeli:

  1. co najmniej 70% ogółu osób zatrudnionych w tej jednostce stanowią osoby niepełnosprawne,
    • zaliczone do znacznego stopnia niepełnosprawności,
    • zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną,
  2. obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy:
    • odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy,
    • uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniają wymagania dostępności do nich,
  3. jest zapewniona doraźna i specjalistyczna opieka medyczna, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne,
  4. organizator przeznacza uzyskane dochody na zakładowy fundusz aktywności zawodowej,
  5. uzyska pozytywną opinię starosty o potrzebie utworzenia zakładu aktywności zawodowej.

Stany zatrudnienia stanowiące podstawę do wyliczenia wskaźników ustala się w osobach.

 

Jakie dokumenty należy złożyć?

Niezbędne dokumenty, które należy złożyć aby uzyskać status to:

  1. wniosek organizatora zakładu (sporządzony indywidualnie) zawierający: nazwę i siedzibę organizatora oraz adres zakładu, informację o prowadzonej działalności (branża, profil), informację o zatrudnionych osobach niepełnosprawnych (rodzaje schorzeń),
  2. statut organizatora,
  3. oryginał aktualnego odpisu z KRS,
  4. kopię zaświadczenia o nadaniu numeru REGON,
  5. kopię decyzji o nadaniu numeru NIP,
  6. dokumenty potwierdzające wyodrębnienie organizacyjne i finansowe zakładu oraz tytuł prawny do obiektu lub lokalu przeznaczonego na działalność zakładu,
  7. regulamin utworzonego zakładu aktywności zawodowej,
  8. regulamin zakładowego funduszu aktywności,
  9. oświadczenie o przeznaczaniu uzyskanych dochodów na zakładowy fundusz aktywności
  10. opinię starosty,
  11. umowę o dofinansowanie kosztów utworzenia i działania zakładu aktywności zawodowej,
  12. informację o stanie zatrudnienia osób niepełnosprawnych z określeniem stopnia i symbolu niepełnosprawności (załącznik),
  13. oryginał decyzji Państwowej Inspekcji Pracy – Okręgowego Inspektoratu Pracy właściwego ze względu na siedzibę zakładu, stwierdzającej, że obiekty i pomieszczenia  użytkowane przez zakład  odpowiadają wymogom określonym w art. 28 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o rehabilitacji,
  14. informację o sposobie zapewnienia doraźnej i specjalistycznej opieki medycznej oraz poradnictwa i usług rehabilitacyjnych (kopie: umów o pracę z personelem medycznym wraz z zaświadczeniem o prawie wykonywania zawodu, umów zawartych ze specjalistycznym leczniczym świadczącym opiekę medyczną i rehabilitacyjną z wyszczególnieniem świadczonych usług korelujących ze schorzeniami występującymi u zatrudnionych osób niepełnosprawnych),
  15. potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej.

Kopie dokumentów załączonych do wniosku należy uwierzytelnić, przez osoby uprawnione (zgodnie z art.76 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego).

 

Jaką kwotę i gdzie można opłacić?

Opłata skarbowa za wydanie decyzji wynosi 10,- zł. Można jej dokonać:

  • przelewem bankowym na konto: Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy, ul. Nowogrodzka 43, Numer - 60 1030 1508 0000 0005 5001 0038 (opłata skarbowa za ..........),
  • w kasie: Urząd Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy, Wydział Budżetowo – Księgowy, ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa.

 

W jaki sposób złożyć wniosek?

Wniosek wraz z kompletem dokumentów można przesłać pocztą (listem poleconym) na adres:

Mazowiecki Urząd Wojewódzki

Pl. Bankowy 3/5

00-950 Warszawa

lub złożyć osobiście w Kancelarii Głównej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego przy pl. Bankowym 3/5.

Dodatkowe informacje można uzyskać pod nr tel. (22) 695 72 93.

 

Informacje dodatkowe.

Podstawą prawną przy rozpatrywaniu wniosków o przyznanie statusu zakładu aktywności zawodowej jest:

- ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 511, ze zm.).

- rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 850).

 

Wnioski są rozpatrywane w trybie i na zasadach określonych art. 35 ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096).

Prowadzący zakład aktywności zawodowej jest obowiązany:

  1. poinformować wojewodę o każdej zmianie dotyczącej spełnienia warunków i realizacji obowiązków, o których mowa w art. 29 i 33 ust. 1 i 3 ustawy o rehabilitacji, w terminie 14 dni od daty tej zmiany,
  2. przedstawiać wojewodzie półroczne informacje, dotyczące spełniania tych warunków.
    • do dnia 20 lipca za I półrocze,
    • do dnia 20 stycznia za II półrocze roku sprawozdawczego.

Pracodawca prowadzący zakład aktywności zawodowej ma możliwość złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego posiadanie statusu lub zgłoszenia przedmiotów opodatkowania. Do wniosku należy dołączyć oryginał odpisu z KRS, informację o stanie zatrudnienia, oświadczenie o spełnianiu wymogów dla zakładów aktywności zawodowej oraz potwierdzenie opłaty skarbowej w wysokości 17,- zł.

 

W toku postępowania administracyjnego, może zaistnieć konieczność przedłożenia dodatkowych dokumentów.

 

Zawarte powyżej informacje mają charakter informacyjny nie stanowią wykładni prawa.

Pliki do pobrania

Podziel / Share
07.05.2018, Ilość wejść: 4506, Rejestr zmian

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy
do góry