Pomoc dla niepełnosprawnych
Uwaga! To jest archiwalna wersja serwisu.

Zapraszamy do nowego serwisu Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie na portalu rządowym.

Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego

Najczęściej zadawane pytania

  • Gdzie mogę osobiście złożyć wniosek o potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego? Czy wniosek można wysłać pocztą?

Wniosek można złożyć osobiście lub wysłać pocztą. Szczegółowe zasady składania wniosku opisane sa na stronie:

 

https://archiwum.mazowieckie.pl/pl/dla-klienta/cudzoziemcy/obywatelstwo/potwierdzenie-posiadan/14739,Gdzie-moge-zlozyc-wniosek.html

 

  • Mieszkam za granicą. Czy wniosek o potwierdzenie obywatelstwa polskiego mogę złożyć w polskim konsulacie?

Tak, wniosek można złożyć w polskim konsulacie, który przekaże go do właściwego urzędu wojewódzkiego.

  • Jakie dokumenty potwierdzają, że dana osoba posiada lub posiadała obywatelstwo polskie?

Dokumentami, które potwierdzają posiadanie obywatelstwa polskiego są np.: polski paszport, książeczka wojskowa wydana przez władze polskie, polski dowód osobisty, poświadczenie obywatelstwa polskiego, wypis z ksiąg ludności stałej, zaświadczenie o ostatnim miejscu zameldowania w Polsce z adnotacją o wydanym dowodzie osobistym.

  • Gdzie mogę szukać dokumentów potwierdzających, że moi przodkowie posiadali obywatelstwo polskie?

Dokumentów potwierdzających posiadanie obywatelstwa polskiego można poszukiwać w archiwach i urzędach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania danej osoby w Polsce. W przypadku trudności z odnalezieniem właściwego archiwum można skorzystać z wyszukiwarki dostępnej na stronie internetowej Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.

  • Urodziłem się w Polsce. Po wyjeździe za granicę zmieniłem nazwisko. Czy powinienem dołączyć do wniosku dokument, który to potwierdza?

Tak, do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające wszystkie zmiany imion i nazwisk, np. akt małżeństwa, akty zmiany imion i nazwisk.

  • Ile wynosi opłata skarbowa za wydanie decyzji i na jaki numer konta mogę ją wnieść?

Opłata skarbowa za wydanie decyzji potwierdzającej posiadanie lub utratę obywatelstwa polskiego wynosi 58 PLN.

Opłatę skarbową wnosi się na rachunek:

Dzielnica Śródmieście m.st. Warszawy
ul. Nowogrodzka 43, 00-691 Warszawa
nr konta: 60-1030-1508-0000-0005-5001-0038

  • Mogę wyznaczyć pełnomocnika do prowadzenia mojej sprawy?

Wnioskodawca może wyznaczyć pełnomocnika do prowadzenia swojej sprawy. Pełnomocnictwo z dowodem wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 PLN dołącza się do wniosku.

  • Czy urząd wyśle decyzję potwierdzającą obywatelstwo polskie na mój adres za granicą?

Decyzja może być wysłana do wnioskodawcy, jeżeli mieszka on w państwie które jest członkiem Unii Europejskiej lub do polskiej placowki konsularnej (jeżeli wniosek został tam złożony).

W pozostałych przypadkach wnioskodawca, który mieszka za granicą i nie ustanowił pełnomocnika do prowadzenia jego sprawy, musi wskazać pełnomocnika do doręczeń w Polsce, czyli osobę na której adres będzie wysyłana korespondencja.
W razie braku pełnomocnika do doręczeń wszystkie pisma i decyzję pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

  • Czy po zakończeniu postępowania dokumenty, które dołączyłem do wniosku zostaną zwrócone?

Nie, dokumenty załączane do wniosku nie są zwracane, ponieważ stanowią dowód w sprawie.

  • Kto może przetłumaczyć dokumenty na język polski?

Dokumenty w języku obcym powinny być przetłumaczone na język polski przez polskiego tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula.

  • Chciałbym złożyć wniosek o potwierdzenie obywatelstwa polskiego dla mojego pięcioletniego syna. Czy wniosek musi być podpisany również przez matkę dziecka?

Nie, wniosek nie musi być podpisany przez oboje rodziców.

  • W trakcie postępowania zmieniłem adres zamieszkania. Powinienem powiadomić o tym urząd?

W trakcie powadzonego postępowania wnioskodawca ma obowiązek zawiadomić urząd o każdej zmianie swojego adresu. W razie zaniedbania tego obowiązku pisma wysyła się na dotychczasowy adres ze skutkiem doręczenia.

  • Ile trwa wydanie decyzji?

Czas oczekiwania na wydanie decyzji w sprawie potwierdzenia posiadania lub utraty posiadania obywatelstwa polskiego wynika z przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz Ustawy o obywatelstwie polskim i zależy od indywidualnych okoliczności sprawy.
 
- zgodnie z art. 35 § 5 Kpa do terminów załatwienia sprawy określonych w przepisach nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
- postępowanie jest wszczynane po złożeniu w przewidzianym terminie pozbawionego braków formalnych wniosku lub po uzupełnieniu tych braków zgodnie z wezwaniem, we wskazanym terminie.
- w trakcie prowadzonego postępowania, zgodnie z art. 7 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, z urzędu lub na wniosek stron podejmowane są wszelkie czynności niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy. Ponadto strona zostaje wezwana do uzupełnienia dokumentacji w terminie określonym w wezwaniu.
- z uwagi na znaczny wzrost wpływających wniosków o potwierdzenie posiadania lub utraty posiadania obywatelstwa polskiego występują opóźnienia w rejestracji spraw do systemów informatycznych oraz w terminowym prowadzeniu postępowań administracyjnych, w związku z czym termin na podjęcie decyzji może ulec przedłużeniu.

  • Niedawno złożyłem wniosek o potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego. Mogę zapoznać się z aktami sprawy?

Tak, wnioskodawca może brać czynny udział w postępowaniu na jego każdym etapie. Z materiałami dotyczącymi sprawy można zapoznać się w Oddziale do spraw Obywatelstwa i Polskiego Pochodzenia (godziny przyjęć interesantów: poniedziałek - 10.00 - 17.30; wtorek - piątek - 8.00 - 15.00).

  • Jak mogę odwołać się od decyzji?

Odwołanie od decyzji można złożyć w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem Wojewody Mazowieckiego do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Odwołanie można złożyć osobiście w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie lub wysłać pocztą. Proszę pamiętać, że odwołanie może być złożone tylko przez wnioskodawcę lub jego pełnomocnika. Pełnomocnik do doręczeń, czyli osoba upoważniona do odbioru korespondencji, nie może złożyć odwołania w imieniu wnioskodawcy.

Podziel / Share
27.03.2014, Ilość wejść: 19418, Rejestr zmian
do góry