Pomoc dla niepełnosprawnych
Uwaga! To jest archiwalna wersja serwisu.

Zapraszamy do nowego serwisu Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie na portalu rządowym.

Aktualności

11.01.2008

CPR coraz bliżej

10 stycznia w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu odbyła się narada z udziałem m. in. Wicewojewody Mazowieckiego - Pana Dariusza Piątka i Dyrektora Departamentu Zarządzania Kryzysowego i Spraw Obronnych w MSWiA - Zenona Sobejko.

Jej celem było:

  • omówienie stanu prac nad wdrożeniem numeru alarmowego „112”;
  • dokonanie oceny aktualnego stanu zaawansowania prac związanych z budową CPRw województwach oraz zapoznanie się z rozwiązaniami w tym zakresie, przyjętymiw województwie mazowieckim;
  • zapoznanie uczestników z doświadczeniami i wnioskami wypływającymi z działań związanych z likwidacją ognisk „ptasiej grypy” w województwie mazowieckim;
  • określenie głównych kierunków działań w zakresie realizacji zadań obronnych, obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w 2008 roku.

Proces wdrażania numeru alarmowego 112

Do końca 2010 roku numer alarmowy 112 będzie obsługiwany w całej Polsce w kilku językach obcych, w sposób zgodny z „Koncepcją systemu 112” wypracowaną przez Międzyresortowy Zespół do spraw numeru alarmowego 112 oraz wdrażania systemu eCall oraz zgodnie z wymaganiami określonymi przez Unię Europejską.

Podjęte działania wynikają przede wszystkim z konieczności polepszenia stanu bezpieczeństwa w zakresie ochrony zdrowia obywateli w związku z powierzeniem Polsce i Ukrainie organizacji Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012. Międzyresortowy Zespół do spraw numeru alarmowego „112” oraz wdrażania systemu eCall podjął decyzję, że pierwszymi województwami, które zaczną wdrażać system 112 będą te, na których terenie będą odbywać się mistrzostwa. Docelowo w naszym kraju będzie funkcjonować w ramach zintegrowanego systemu 16 centrów powiadamiania ratunkowego.

Doświadczenia krajów europejskich pokazują, że należy dążyć do redukcji istniejącej liczby punktów przyjmowania zgłoszeń na numer alarmowy oraz integracji powiadamiania wszystkich służb udzielających pomocy w jednolity, ogólnokrajowy zintegrowany system powiadamiania ratunkowego. Przykładowo w Finlandii istnieje tylko 15 Regionalnych Centrów Powiadamiania Ratunkowego, w Szwecji 16, w Czechach 12. Centra te są zintegrowane ze sobą, jednakowo wyposażone techniczne, zbudowane w oparciu o nowoczesne standardy teleinformatyczne.

Mając przede wszystkim na uwadze bezpieczeństwo obywateli, jak również dostrzegając konieczność spełnienia standardów europejskich w zakresie funkcjonowania numeru alarmowego 112 oraz w celu zrealizowania obowiązków wynikających z dyrektyw unijnych w tym zakresie wprowadzono stosowne zapisy w nowej Ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym powierzając wojewodom tworzenie i utrzymanie centrów powiadamiania ratunkowego, które mają stanowić miejsca przyjmowania zgłoszeń z numeru 112.

Działania Międzyresortowego Zespołu do spraw numeru alarmowego 112 oraz wdrażania systemu eCall

W celu uporządkowania działań oraz przyspieszenia prac powołano Międzyresortowy Zespół do spraw numeru alarmowego „112” oraz wdrażania systemu eCall, który funkcjonuje pod przewodnictwem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Efektem prac Zespołu jest wypracowanie Rządowego programu „Koncepcja systemu 112” oraz przygotowanie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie szczegółowej organizacji centrów powiadamiania ratunkowego, które zakładają stworzenie zintegrowanego, ogólnokrajowego systemu obsługi zgłoszeń alarmowych na numer „112”, opartego o 16 wojewódzkich centrów obsługi zgłoszeń alarmowych (centrów powiadamiania ratunkowego). Jednolitość systemu będzie zagwarantowana przez stworzenie spójnego oprzyrządowania technicznego (m.in. wprowadzenie jednolitych standardów teleinformatycznych, wyposażenia centrów).

Funkcjonowanie Centrum Powiadamiania Ratunkowego

Zgodnie z rozporządzeniem i założeniami koncepcji, Centrum Powiadamiania Ratunkowego będzie punktem przyjmowania i przekierowywania zgłoszeń alarmowych kierowanych na numer alarmowy 112 do właściwej jednostki Policji, Państwowej Straży Pożarnej i pogotowia ratunkowego oraz będzie współdziałać z innymi podmiotami ratowniczymi. W efekcie powstanie nowoczesny, kompatybilny system powiadamiania ratunkowego za pomocą numeru alarmowego „112”, zgodny z regulacjami Unii Europejskiej dotyczącymi usługi E-Call i E-112.

Utworzenie centrów powiadamiania ratunkowego umożliwi:

  • zagwarantowanie pełnej elastyczności systemu (możliwość przejęcia funkcji uszkodzonego CPR przez dowolny inny CPR w kraju, możliwość obsługi obszaru niezależnie od następujących zmian administracyjnych i organizacyjnych, skalowalność, rekonfiguracja);
  • zapewnienie efektywniejszej współpracy podmiotów (służby ustawowo powołane do niesienia pomocy, organizacje ratownicze) zaangażowanych w działania ratownicze;
  • zapewnienie całodobowej obsługi zgłoszeń alarmowych przez operatorów znających języki obce;
  • jednolity poziom wyszkolenia i przygotowania służby dyżurnej, jednolitość obowiązujących procedur;
  • możliwość aktualizacji posiadanych aplikacji i rozwiązań technicznych zgodnie z potrzebami;
  • zapewnienie właściwego serwisowana i utrzymania systemu;
  • łatwość kontroli i nadzoru;
  • opracowanie jednolitego formatu informacji wyjściowej (współpraca z systemami teleinformatycznymi służb ratowniczych).

W ramach tzw. szybkiej ścieżki legislacyjnej nowelizowane są art. 77 i 78 Prawa Telekomunikacyjnego. Przygotowane przez MSWiA wspólnie z UKE zmiany tych artykułów umożliwią budowę Platformy Lokalizacyjno – Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (która ma powstać przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej). Dzięki takim rozwiązaniom w sposób natychmiastowy możliwe będzie pozyskanie przez CPR-y pełnych danych o lokalizacji zakończenia sieci, z którego wykonywane jest wywołanie na numer alarmowy.

Należy podkreślić, że w ramach sieci centrów powiadamiania ratunkowego możliwe będzie korzystanie z aktualnego przeglądu o zgłoszonych operatorach (obsługujących wojewódzkie centra powiadamiania ratunkowego) w Systemie 112 i ich znajomości języków obcych. System odbioru zgłoszeń na numer 112 przy pomocy zbudowanej sieci centrów powiadamiania ratunkowego umożliwi przekierowanie rozmowy w ramach wojewódzkiego centrum powiadamiania ratunkowego innemu operatorowi, który biegle włada językiem dzwoniącego cudzoziemca lub na utworzenie rozmowy konferencyjnej z operatorem innego Wojewódzkiego Centrum 112.

Podziel / Share
11.01.2008, Ilość wejść: 2249, Rejestr zmian

Komentarz (0)

Dodaj komentarz
  • Brak komentarzy

Newsletter

Najważniejsze informacje na temat pracy Wojewody i ważnych wydarzeń w województwie na Twój e-mail

Polityka prywatności
do góry