- Urząd
- Dla Klienta
- Ochrona Danych Osobowych
- Usługi
- Cudzoziemcy
- Paszporty
- Polityka Społeczna
- Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego
- Program Rodzina 500+ - zmiany od 1 lipca 2019 r.
- Program "Rodzina 500+"
- Świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny
- Wspieranie rodziny i piecza zastępcza
- Pomoc społeczna
- Organizacje pozarządowe
- Uchodźcy
- Romowie - program
- Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
- Osoby niepełnosprawne
- Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności (w sprawie odwołań)
- Wojewódzki Komitet Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa
- Opracowania
- Sprawozdawczość
- Rejestry i wykazy
- Mapa jednostek i placówek pomocy społecznej
- Akty prawne
- Przeciwdziałanie handlowi ludźmi
- Pomoc dla bezdomnych
- Dodatek energetyczny dla odbiorcy wrażliwego
- Resortowy program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+”
- Program Senior+
- Karta Dużej Rodziny
- Program Dobry Start
- Fundusz solidarnościowy
- Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi
- Zarządzanie Kryzysowe
- Zdrowie
- Mandaty
- Aktualności
- Kontakt
Moje strony
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny
Strona znajduje się w archiwum.
Stanowisko Departamentu Świadczeń Rodzinnych MPiPS w sprawie sposobu naliczania kosztów
Stanowisko Departamentu Świadczeń Rodzinnych MPiPS w sprawie sposobu naliczania kosztów obsługi świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej
Stanowisko z dnia 14 grudnia 2007 roku.
-
Zgodnie z art. 33 ust. 2a ustawy o świadczeniach rodzinnych, koszty obsługi świadczeń rodzinnych wynoszą 3% otrzymanej dotacji na świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego, tj. 3% dotacji otrzymanej w rozdziale 85212 klasyfikacji budżetowej – Świadczenia rodzinne, zaliczka alimentacyjna oraz składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego, nie mniej jednak niż 6.000 zł rocznie. Zatem 3% kosztów, o których mowa powyżej, nalicza się od fizycznie przekazanej w danym miesiącu gminie przez wojewodę transzy środków. W kwocie tej zawarte są również finansowane z tej samej dotacji koszty obsługi zaliczki alimentacyjnej, które zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej wynoszą 3% wydatków na zaliczki alimentacyjne. Tym samym koszty obsługi świadczeń rodzinnych w skali roku kalendarzowego finansowane przez budżet państwa nalicza się jako 3% od całości środków finansowych przekazanych gminie przez wojewodę w rozdziale 85212 klasyfikacji budżetowej w danym roku, a zawarta w nich wartość 3% od poniesionych przez gminę wydatków na zaliczki stanowi kwotę przeznaczoną na koszty obsługi zaliczki. W poszczególnych miesiącach roku gmina może ponosić zarówno niższe, jak i wyższe wydatki na obsługę tych zadań finansowanych przez budżet państwa, niż te wynikające z ustawowych 3%. Jednakże w skali roku koszty obsługi świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych finansowanych przez budżet państwa nie mogą przekroczyć ustawowych 3%, a wszelkie wydatki poniesione na obsługę świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej przekraczające tę wartość finansowane są wyłącznie ze środków własnych gminy.
W sprawozdaniach rzeczowo-finansowych z zakresu świadczeń rodzinnych (w części F, w wierszu 3) i zaliczek alimentacyjnych (w części A, w wierszu 2) gminy wykazują wszystkie wydatki poniesione na obsługę tych zadań, zarówno pochodzące ze środków budżetu państwa, jak i ze środków własnych.
-
Zmniejszenie decyzją wojewody planu w rozdziale 85212 klasyfikacji budżetowej w wyniku jego weryfikacji powoduje zmniejszenie kwoty odpisu przeznaczonego na obsługę świadczeń rodzinnych, w tym zaliczki alimentacyjnej, do wysokości nieprzekraczającej 3% aktualnie obowiązującego planu. Zatem gmina nie może naliczać 3% na obsługę świadczeń rodzinnych od kwoty przekazanej jej przez wojewodę według planu obowiązującego przed weryfikacją, jeżeli obecnie jest on mniejszy.
-
Zablokowane przez wojewodę środki na realizację świadczeń rodzinnych nie są środkami przekazanymi gminie, a tym samym nie ma możliwości naliczania od nich 3% kosztów obsługi świadczeń rodzinnych.
-
O strukturze wykorzystania środków z budżetu państwa na obsługę świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej decyduje gmina. Określony w 2004 r. w decyzji przyznającej środki budżetowe na wdrożenie ustawy o świadczeniach rodzinnych 73% wskaźnik udziału wynagrodzeń z pochodnymi oraz 27% wskaźnik udziału pozostałych wydatków w ogólnych kosztach obsługi świadczeń rodzinnych dotyczył tylko decyzji odnoszącej się do 2004 r.
- Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie trybu przekazywania środków finansowych na wypłaty świadczeń rodzinnych oraz sposobu sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych służby wojewody, a w szczególności gminy, winny na bieżąco w ciągu roku monitorować wydatki na świadczenia rodzinne oraz zaliczki alimentacyjne i dostosowywać zapotrzebowanie na środki finansowe, a tym samym i plan do zaistniałych potrzeb w tym zakresie.
19.05.2009, Ilość wejść: 8310,
Rejestr zmian