- Urząd
- Dla Klienta
- Ochrona Danych Osobowych
- Usługi
- Cudzoziemcy
- Paszporty
- Polityka Społeczna
- Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego
- Program Rodzina 500+ - zmiany od 1 lipca 2019 r.
- Program "Rodzina 500+"
- Świadczenia rodzinne i fundusz alimentacyjny
- Wspieranie rodziny i piecza zastępcza
- Pomoc społeczna
- Organizacje pozarządowe
- Uchodźcy
- Romowie - program
- Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
- Osoby niepełnosprawne
- Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności (w sprawie odwołań)
- Wojewódzki Komitet Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa
- Opracowania
- Sprawozdawczość
- Rejestry i wykazy
- Mapa jednostek i placówek pomocy społecznej
- Akty prawne
- Przeciwdziałanie handlowi ludźmi
- Pomoc dla bezdomnych
- Dodatek energetyczny dla odbiorcy wrażliwego
- Resortowy program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „MALUCH+”
- Program Senior+
- Karta Dużej Rodziny
- Program Dobry Start
- Fundusz solidarnościowy
- Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi
- Zarządzanie Kryzysowe
- Zdrowie
- Mandaty
- Aktualności
- Kontakt
Moje strony
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Pomoc społeczna
Strona znajduje się w archiwum.
Realizacja zadania dotyczącego prowadzenia środowiskowych domów samopomocy w województwie mazowieckim w 2015 r.
Zgodnie ze stanem na dzień 31.12.2015 roku w województwie mazowieckim działały 64 środowiskowe domy samopomocy dysponujące 2 232 miejscami dziennego pobytu.
Typy domów działających w województwie mazowieckim:
- 15 domów dla chorych psychicznie (typ A) dla 491 miejsc,
- 25 domów dla niepełnosprawnych intelektualnie (typ B) dla 729 miejsc,
- 24 domy dla łączonych typów niepełnosprawności (typ AB) 1012 miejsc.
W 2015 w roku z usług świadczonych w środowiskowych domach samopomocy skorzystało 2 476 osób z zaburzeniami psychicznymi.
Statystyka dotycząca kadry zatrudnionej w środowiskowych domach samopomocy na podstawie umowy o pracę wg stanu na dzień 31.12.2015 r. przedstawia się następująco:
- kierujący jednostkami organizacyjnymi - 67 osób, 65 etatów,
- pracownicy działalności opiekuńczo-terapeutycznej - 410 osób, 366 etatów,
- specjaliści działalności medyczno-rehabilitacyjnej - 12 osób, 10 etatów,
- personel działalności administracyjnej - 78 osób, 33 etatów,
- pracownicy obsług i gospodarczy - 46 osób, 34 etaty.
W 2015 roku przekazano środki finansowe w wysokości 31 479 000 zł na bieżącą działalność środowiskowych domów samopomocy, dostosowanie placówek do standardów, uruchomienie nowych miejsc oraz utworzenie nowych placówek. Plan budżetu w tym zakresie został wykonany w 99,78 %.
W 2015 roku przeprowadzono przez Wydział Polityki Społecznej MUW 7 kontroli problemowych i kompleksowych dotyczących organizacji i funkcjonowania środowiskowych domów samopomocy w województwie mazowieckim, w szczególności realizacji zapisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238 poz. 1586, z późn. zm.). Kontrole te wykazały szereg nieprawidłowości i uchybień.
1. Nieprawidłowości i uchybienia związane z kwalifikacjami kadry, zatrudnianiem w ŚDS, współpracy z wolontariuszami:
- Brak odpowiedniego wskaźnika zatrudnienia w zespole wspierająco–aktywizującym (zbyt mało pracowników zatrudnionych w odpowiednim wymiarze etatów). W środowiskowych domach samopomocy powinna być zatrudniana odpowiednia liczba osób świadczących usługi w domu, w celu spełnienia wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego zgodnie z zapisem § 12 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia. Należy podkreślić, że do składu etatowego zespołu można wliczyć jedynie pracowników, z którym zawarto mowę o pracę, a nie np. umowę zlecenie.
- Pracownicy w momencie zatrudnienia w ŚDS nie posiadali wymaganego co najmniej półrocznego doświadczenia zawodowego, polegającego na realizacji usług dla osób z zaburzeniami psychicznymi, zgodnie z przepisem § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie środowiskowych domów samopomocy. W momencie zatrudniania nowego pracownika należy sprawdzić czy posiada odpowiednio udokumentowany staż pracy w stosownych placówkach (umowa o pracę, umowa zlecenie). Ponadto potencjalny pracownik śds, który ma świadczyć w domu usługi w formie prowadzenia treningów umiejętności społecznych, powinien posiadać udokumentowane przeszkolenie i doświadczenie w zakresie: umiejętności kształtowania motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań, kształtowania nawyków celowej aktywności, prowadzenia treningu zachowań społecznych (§ 11 ust. 2 ww. rozporządzenia).
- W śds nie były organizowane co najmniej raz na 6 miesięcy zajęcia i szkolenia w zakresie tematycznym wynikającym ze zgłoszonych przez pracowników potrzeb związanych z funkcjonowaniem domu, co było niezgodne z § 23 ww. rozporządzenia. Przeprowadzenie takiego szkolenia należy dokumentować.
- Zatrudnianie na stanowisku pracy nie ujętym w zapisach rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagrodzenia pracowników samorządowych z dnia 18 marca 2009 roku (Dz. U. z 2014 r., poz. 1786 ze zm.). Należy dostosować stanowiska osób zatrudnionych w śds do nazewnictwa stanowisk określonych w ww. rozporządzeniu oraz zatrudniać osoby z odpowiednimi kwalifikacjami właściwymi dla danego stanowiska.
- Współpraca z wolontariuszami była niesformalizowana tzn. nie były podpisywane porozumienia między śds a wolontariuszami, co było niezgodne z art. 44 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r., poz. 1118).
2. Nieprawidłowości i uchybienia związane z prowadzeniem dokumentacji:
- Dokumenty organizacyjne (regulamin organizacyjny oraz program działalności) nie były zatwierdzane przez organ jednostki samorządu terytorialnego prowadzącego śds lub zlecający prowadzenie śds, co było niezgodne z § 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie środowiskowych domów samopomocy. Po uzgodnieniu treści dokumentów organizacyjnych z Wydziałem Polityki Społecznej należy niezwłocznie podjąć działania mające na celu zatwierdzenie dokumentów przez organ jednostki samorządu terytorialnego.
- W dokumentach ewidencji obecności uczestnicy nie składali własnoręcznego podpisu. W przypadku braku możliwości złożenia własnoręcznego podpisu przez uczestnika, kierownik domu powinien upoważnić pracownika domu, który będzie potwierdzał obecność uczestnika w placówce. (§ 24 ust. 4 ww. rozporządzenia).
- Brak lub nieprawidłowe prowadzenie ewidencji uczestników. Prowadzona ewidencja nie zawierała wszystkich elementów określonych w § 24 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie środowiskowych domów samopomocy tj. informacji o okresie i przyczynach dłuższej niż dwutygodniowej nieobecności w domu oraz wpisy nie były dokonywane w sposób chronologiczny według dat przyjęcia, na co wskazuje wymóg przepisu § 24 ust. 6 ww. rozporządzenia. Wskazane jest prowadzenie ewidencji uczestników w formie papierowej.
- Zastosowanie nieprawidłowego trybu składania wniosku o skierowanie do śds przez kandydatów na uczestników czyli do kierownika śds, zamiast do właściwego ośrodka pomocy społecznej w miejscu zamieszkania uczestnika (§ 7 ust. 1 ww. rozporządzenia).
- Nieodpowiednia kwalifikacja uczestnika do rodzaju placówki np. na zaświadczeniu lekarza psychiatry lub neurologa wpisane zostało zalecenie do uczestnictwa w zajęciach w placówce typu A, natomiast osoba uczestniczyła w zajęciach śds typ B.
- Indywidualne plany postępowania wspierająco-aktywizującego były opracowywane w terminach późniejszych niż daty ich obowiązywania lub brakowało określenia ram czasowych ich obowiązywania. Kierownik śds po przygotowaniu przez zespół oceny lub indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego powinien przekazać do właściwego ośrodka pomocy społecznej lub powiatowego centrum pomocy rodzinie (wydającego decyzję administracyjną o skierowaniu do śds) informację o czasie niezbędnym do realizacji indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego.
- Plany postępowania wspierająco-aktywizującego nie były podpisane przez członków zespołu wspierająco–aktywizującego. Plany powinny zawierać informacje o dotychczasowych rezultatach świadczonych usług oraz wnioski i wskazówki do dalszej pracy z uczestnikiem.
- Zgodnie z § 22 ust. 4 ww. rozporządzenia pracownik domu powinien na bieżąco i rzetelnie dokumentować wykonywaną pracę. Należy dokumentować ważne z punktu widzenia funkcjonowania placówki oraz uczestników wydarzenia np. notatki z rozmów z członkami rodziny, opiekunami uczestników, protokołować zebrania zespołu wspierająco–aktywizującego. Dokumenty powinny zawierać daty i podpisy osób je sporządzających.
3. Inne nieprawidłowości i uchybienia:
- Nieinformowanie z dwutygodniowym wyprzedzeniem jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej lub zlecającej prowadzenie śds oraz Wydziału Polityki Społecznej MUW w Warszawie o zamknięciu domu. Wcześniej należy uzgodnić ten zamiar z uczestnikami i ich opiekunami (§ 6 ust. 3 ww. rozporządzenia).
- Brak zapewnienia uczestnikom dostępu do świadczonych w śds usług przez przynajmniej 6 godzin dziennie oraz 5 dni w tygodniu (§ 6 ust. 1 ww. rozporządzenia).
- Ponadto w trakcie kontroli stwierdzano w części placówek, że nie został jeszcze spełniony standard lokalowy m.in. odnośnie odpowiedniej liczby pomieszczeń, wymaganej powierzchni i istniejących barier architektonicznych. W takim przypadku należy podjąć działania w celu dostosowania siedziby śds do wymaganych standardów lokalowych wymienionych w § 18, zgodnie z terminem wskazanym w § 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238, poz. 1586 z późn. zm.) tj. do dnia 31 grudnia 2018 roku.