- Urząd
- Dla Klienta
- Ochrona Danych Osobowych
- Usługi
- Cudzoziemcy
- Paszporty
- Polityka Społeczna
- Zarządzanie Kryzysowe
- Zdrowie
- Mandaty
- Aktualności
- Kontakt
Moje strony
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Uznanie za repatrianta
Najczęściej zadawane pytania
- Gdzie mogę osobiście złożyć wniosek? Czy wniosek można wysłać pocztą?
Wniosek można złożyć osobiście lub wysłać pocztą. Szczegółowe zasady składania wniosku o uznanie za repatrianta opisane sa na stronie:
- Ile wynosi opłata skarbowa za wydanie decyzji i na jaki numer konta mogę ją wnieść?
Wniosek o uznanie za repatrianta nie podlega opłacie skarbowej.
- Nie posiadam decyzji konsula o uznaniu za osobę polskiego pochodzenia. Co muszę zrobić?
Osoba, ktora nie posiada takiej decyzji dołącza do akt sprawy wniosek skierowny do właściwego konsula o uznanie za osobę polskiego pochodzenia oraz dokumenty potwierdzające polskie pochodzenie. Wniosek i dokumenty urząd wysyła następnie do właściwego konsula w celu wydania przez niego decyzji o uznaniu za osobę polskiego pochodzenia.
- Jak mogę potwierdzić dokumenty za zgodność z oryginałem?
Dokumenty dołączane do wniosku mogą być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez polskiego notariusza, polskiego konsula lub pełnomocnika wnioskodawcy, który jest adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym. Dokumenty mogą być również poświadczone w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie w czasie składania wniosku.
- Gdzie za granicą mogę potwierdzić dokumenty za zgodność z oryginałem?
Dokumenty mogą zostać poświadczone za zgodność z oryginałem w polskiej ambasadzie lub polskim konsulacie.
- Czy po zakończeniu postępowania dokumenty, które dołączyłem do wniosku zostaną zwrócone?
Nie, dokumenty załączane do wniosku nie są zwracane, ponieważ stanowią dowód w sprawie.
- Kto może przetłumaczyć dokumenty na język polski?
Dokumenty w języku obcym powinny być przetłumaczone na język polski przez polskiego tłumacza przysięgłego lub polskiego konsula.
- W trakcie postępowania zmieniłem adres zamieszkania. Powinienem powiadomić o tym urząd?
W trakcie powadzonego postępowania wnioskodawca ma obowiązek zawiadomić urząd o każdej zmianie swojego adresu. W razie zaniedbania tego obowiązku pisma wysyła się na dotychczasowy adres ze skutkiem doręczenia.
- Ile trwa wydanie decyzji?
Decyzja jest wydawana w terminie 1 miesiąca. W sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu 2 miesięcy.
Do terminów wydania decyzji nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności (np. oczekiwanie na informacje i dokumenty z placówek konsularnych), okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony (np. jeżeli wnioskodawca nie dołączył do wniosku niezbędnych dokumentów) albo z przyczyn niezależnych od organu (np. jeżeli urząd nie może działać z powodu klęski żywiołowej).
- Niedawno złożyłem wniosek o uznanie za repatrianta. Mogę zapoznać się z aktami sprawy?
Tak, wnioskodawca może brać czynny udział w postępowaniu na jego każdym etapie. Z materiałami dotyczącymi sprawy można zapoznać się w Oddziale do spraw Obywatelstwa i Polskiego Pochodzenia (godziny przyjęć klientów: poniedziałek - 10.00 - 17.30; wtorek - piątek - 8.00 - 15.00).
- Jak mogę odwołać się od decyzji?
Odwołanie od decyzji można złożyć w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia za pośrednictwem Wojewody Mazowieckiego do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.