Moje strony
Elektroniczna Skrzynka Podawcza
Aktualności
Strona znajduje się w archiwum.
UWAGA! Ważny komunikat na temat odwołań w trybie art. 132. Kodeksu Postępowania Administracyjnego
W związku z coraz częstszymi przypadkami kierowania, po złożeniu odwołania, wiadomości do osób podpisujących decyzje o zmianę zaskarżonej decyzji w trybie art. 132 KPA informujemy, że zmiana odmownej decyzji w trybie tzw. autokontroli może nastąpić jeżeli spełnione są następujące warunki:
- odwołanie musi zostać złożone w ustawowym terminie (zgodnie z pouczeniem zawartym w decyzji) przez osobę uprawnioną (strona lub należycie umocowany pełnomocnik),
- organ musi mieć zwrotne potwierdzenie odbioru decyzji, aby ustalić kiedy decyzja została doręczona, czy doręczono ją prawidłowo oraz czy odwołanie wniesiono w terminie,
- z odwołania musi jasno wynikać, czego żąda strona ‒ organ I instancji może uwzględnić odwołanie tylko w całości,
- do odwołania muszą zostać załączone wszystkie wymagane dokumenty, których brak był powodem wydania decyzji odmownej ‒ kserokopie dokumentów nie mają mocy dowodowej, czyli nie są brane przez organ pod uwagę (informacje o zasadach uzupełnienia dokumentów znajdują się w pouczeniach wystawianych wezwań).
Brak dowodu odbioru decyzji powoduje, że organ I instancji nie może ustalić, czy odwołanie zostało złożone w ustawowym terminie. Zgodnie z kpa dowodem doręczenia decyzji jest tylko i wyłącznie zwrotne potwierdzenie odbioru decyzji, na którym odbierający pismo potwierdza własnoręcznym podpisem doręczenie mu pisma ze wskazaniem daty odbioru (art. 46 § 1 KPA). Informujemy, że organ NIE MA obowiązku sprawdzania daty doręczenia decyzji na stronie operatora pocztowego w aplikacji śledzenia wysyłki.
Wyjaśniamy, że zgodnie z KPA oraz orzecznictwem sądów administracyjnych zmiana decyzji w trybie art. 132 kpa jest uprawnieniem organu a nie jego obowiązkiem, w związku z czym wszystkie kierowane do WSC maile z żądaniami dokonania zmiany decyzji w trybie autokontroli pozostawiane będą bez odpowiedzi. NSA w wyroku z dnia 11 stycznia 2019 r., sygn. akt II OSK 2196/18, wskazał: „(…) organ pierwszej instancji przed przekazaniem sprawy organowi odwoławczemu wraz ze złożonym odwołaniem winien ocenić czy odwołanie nie zasługuje w całości na uwzględnienie (o ile spełnione są przesłanki formalne). Pozytywna ocena zarzutów odwołania winna skutkować uchyleniem lub zmianą zaskarżonej decyzji. Nie oznacza to jednak bezwzględnego obowiązku takiego działania przez organ pierwszej instancji. Po pierwsze ustawodawca pozostawił w omawianym zakresie organowi administracji pewną dozę swobody w działaniu skoro użył określenia „może wydać nową decyzję (…)”. Powyższe oznacza, że o ile bezwzględnym obowiązkiem organu jest dokonanie oceny zarzutów odwołującego się, o tyle kwestia uwzględnienia odwołania w ramach autokontroli czy też przekazania sprawy organowi odwoławczemu jest kwestią pozostawioną uznaniu organu. Po drugie, czynności związane z oceną zasadnością zarzutów mogą być dokonane jedynie w terminie 7 dni. Po tym okresie organ administracji bezwzględnie zobligowany jest do przekazania sprawy organowi II instancji, tracąc tym samym uprawnienie do dokonania autokontroli. I po trzecie, nie można żadną miarą zarzucić organowi wadliwości działania w niedokonaniu autokontroli, gdy weźmie się pod uwagę, że ocena zasadności zarzutów odwołania posiada w swojej istocie elementy ocenne. Innymi słowy organy obu instancji mogą odmiennie ocenić te same okoliczności.” Tym samym formułowanie pod adresem organu I instancji zarzutów z braku skorzystania z uprawnienia określonego w art. 132 KPA jest nie tylko nieuprawnione ale również pozbawione podstaw prawnych.
Informacja na temat procedury odwoławczej w sprawach z zakresu legalizacji pobytu znajduje się na stronie: Kliknij.