Aktualności
Zmiany w urzędzie wojewódzkim - na czym zyskał obywatel
Profesjonalizm i terminowa obsługa klienta, mechanizmy oceny pracy urzędu, racjonalne gospodarowanie pieniędzmi publicznymi, podnoszenie kwalifikacji pracowników, otwarta polityka informacyjna oraz doskonalenie systemu zarządzania – to podstawowe zmiany, jakie zachodzą w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim (MUW) od 2007 r.
-
-
Certyfikat Systemu Zarządzania Jakością
-
Dyrektorzy Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego a w tle przyznany certyfikat
-
Zmiany w urzędzie wojewódzkim - na czym zyskał obywatel
Wojewoda to rząd blisko społeczeństwa. Pełnimy służbę publiczną na rzecz mieszkańców Mazowsza, korzystając z najlepszych wzorców przyjaznej i profesjonalnej administracji – to nasza misja – powiedział Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki. Aby osiągnąć założone cele MUW postawił sobie konkretne zadania: zmniejszenie liczby odwołań, krótszego czasu rozpatrywania wniosków, dodatkowe punkty informacyjne, skuteczne zarządzanie w sytuacjach kryzysowych oraz sprawne i efektywne działanie służb zespolonych MUW. Jasne i przejrzyste procedury dotyczące realizacji usług sprawią, że każdy będzie - mógł dzięki „Poradnikowi Klienta” (zamieszczonemu na stronie internetowej www.mazowieckie.pl ) -odnaleźć informacje gdzie i w jaki sposób można załatwić daną sprawę. Wdrożenie ISO pomoże również wprowadzić w urzędzie mechanizmy ciągłego doskonalenia i wykorzystania nabytej wiedzy, a także gospodarnie wykorzystać zasoby poprzez wprowadzenie polityki skrzętności. Oszczędzamy po to, aby móc zatrudnić kolejne osoby. Zatrudniamy po to, aby sprawnie realizować nasze zadania – powiedziała Wiesława Chojnacka, dyrektor generalny.
Zmiany, które udało się wprowadzić, bądź które są w trakcie realizacji w poszczególnych wydziałach urzędu przedstawiają się następująco:
Jednymi z celów Wydziału Spraw Obywatelskich jest otwarcie kolejnych punktów paszportowych (z systemem numerkowym) w województwie. Są one szczególnie potrzebne przed zbliżającym się „gorącym” okresem przedwakacyjnym, kiedy wielu obywateli wnioskuje o paszport - podkreślił wojewoda. W tym roku punkty paszportowe otworzone zostały już w powiatach: pruszkowskim, otwockim, ożarowskim, wołomińskim, legionowskim.
Mazowsze to jeden z najludniejszych regionów w Polsce, do którego stale napływają obcokrajowcy chcący się tu uczyć lub pracować. Ważne w związku z tym staje się usprawnienie obsługi cudzoziemców. W delegaturach MUW oraz na stacji metra Centrum uruchomiono dodatkowe punkty przyjmowania wniosków o legalizację pobytu. Od stycznia można je składać przez Internet. Dużym ułatwieniem jest również możliwość telefonicznego umawiania się na konkretny dzień i godzinę. Dzięki utworzeniu przez Wydział Spraw Cudzoziemców Forum Cudzoziemców możliwe jest wdrożenie dla nich programu integracyjnego (poprzez edukację, kulturę, pracę).
Rozpoczęty przez wydział Polityki Społecznej program Szpitale Przyjazne Kombatantom ułatwia kombatantom dostęp do opieki medycznej. W planach na ten rok wydział przewidział również liczne kontrole jakości opieki w ośrodkach pomocy społecznej oraz w powiatowych centrach pomocy rodzinie. Priorytetami wojewody w dziedzinie pomocy społecznej są również: integracja, promowanie partnerstwa i dialogu pomiędzy instytucjami publicznymi i niepublicznymi mogącymi angażować się w działania do walki z różnymi formami wykluczenia społecznego.
Sukcesem Wydziału Organizacyjno - Administracyjnego jest zwiększenie efektywności wystawiania tytułów wykonawczych, co spowodowało skuteczniejsze egzekwowanie mandatów. W roku 2007 wpłynęło z mandatów 65,3 mln zł., w 2008 r. – 69 mln zł. Projekt „Kultura Przejrzystości i Skrzętności Kosztów” jest jednym z kluczowych przedsięwzięć dla zmiany sposobu zarządzania urzędem.
Dane Wydziału Finansów i Budżetu pokazują, że mamy o wiele lepsze wyniki - w porównaniu do lat 2007 - 2008 - wychodzenia z zaległości w sprawach dotyczących umarzania / rozkładania na raty / odraczania terminu płatności należności Skarbu Państwa. Wyszliśmy z zaległości w 90%. W planach jest zwiększenie ściągalności dochodów Skarbu Państwa oraz ciągłe udoskonalanie i tworzenie dokumentów, które mogłyby w tym pomóc – powiedział wojewoda.
Celami Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (WBiZK) są: wzrost realnego bezpieczeństwa i poczucia bezpieczeństwa, aktywizowanie współpracy z samorządem, organizacjami pozarządowymi i społecznością lokalną. W Mazowieckiem program Razem Bezpieczniej realizowany jest m.in. poprzez dotacje dla samorządów i organizacji samorządowych (np. na projekty w dziedzinach: bezpieczeństwo w miejscach publicznych, przemoc w rodzinie, bezpieczeństwo w szkole), szkolenia dla kadry organów administracji terenowej i samorządów z zarządzania kryzysowego, spraw obronnych, akcje i kampanie społeczne („Bezpieczne Ferie”, „Bezpieczne Wakacje”, kontrole zabytkowych kościołów).
Oprócz kroków, które podjęto w celu polepszenia pracy poszczególnych wydziałów MUW przed urzędem stoi również wiele wyzwań. Jednym z najważniejszych będzie sprawne przygotowanie i podjęcie decyzji dotyczących największych inwestycji infrastrukturalnych na Mazowszu - powiedział Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki. Do najbardziej pilnych zadań inwestycyjnych do zrealizowania Wydział Infrastruktury zalicza m.in.: Most Północny, dostosowanie odcinka drogi krajowej nr 8 do parametrów trasy ekspresowej oraz budowę lotniska w Modlinie.
Szczegółowy wykaz zmian, jakie zaszły w MUW w związku z wprowadzeniem systemu zarządzania jakością ISO znajduje się w załączniku.
Pliki do pobrania
Newsletter
Najważniejsze informacje na temat pracy Wojewody i ważnych wydarzeń w województwie na Twój e-mail